Copyright © Alle rechten voorbehouden. Ontwikkeld door RAEK! Management.




Vicekampioen 2014, Willem Vriend kwam het beste uit de winterslaap en greep met een eerste en een tweede plaats de totaaloverwinning van het eerste evenement van de ANAC carwash Westfield Cup op het duinencircuit in Zandvoort. Daniël Sandifort reed twee maal de snelste ronde en stapte op de tweede trede van het ereschavot. Rookie Sybren Deuninck greep de overwinning in de eerste race en werd derde algemeen. John Hoogland werd vierde, voor Hans Wellink en Lex Peters. Het eerste evenement werd helaas gekenmerkt door een flink aantal grote crashes. Allemaal raceongelukken, maar toch een schaduw op een mooie racedag met een vol veld Westfields. Ook Ronald Lenters, rijdend voor Westfield Holland, was één van de ongelukkige.

Met een veld van maar liefst 24 auto's ging de vrije training van start. De ochtend begon droog, maar fris met een zonnetje. Alle rijders tastten na een lange winter aan het begin van de vrij training de baan nog af, maar met de relatieve rust was het snel gedaan. Onze gewaardeerde Duitse deelnemer Rainer von Klier reed door Bos Uit en trof een Vrije Formule auto op zijn pad. De auto reed langzaam, dus besloot Von Klier deze rechts te passeren. Op datzelfde moment besloot de wagen om de pitstraat in te rijden. Von Klier probeerde nog een aanrijding te vermijden, maar raakte de formulewagen met de rechter voorzijde van zijn #36 Westfield. Een flinke klap was het gevolg waarbij beide rijders gelukkig ongedeerd bleven, maar de auto's zwaar beschadigd waren. Dermate zwaar dat de sessie met een code rood werd afgevlagd en beide coureurs klaar waren voor de dag. Hoewel de sessie na de opruimwerkzaamheden herstart werd, was alleen nieuwkomer Sybren Deuninck die nog de baan opreed, hongerig naar extra meters in de voor hem nieuwe auto. Daniël Sandifort klokte met een zeer nette 1:57.944 de snelste ronde. Hans Wellink was derde op iets minder dan een seconde van de snelste tijd.

Buienradar loog niet, want tijdens de tijdtraining van de ANAC carwash Westfield Cup trok de wind aan en begon het te regenen. Met als gevolg dat er veel gegleden werd. Onder andere Philip Griffioen, die met blokkerende wielen bij het aanremmen van de Tarzanbocht hopeloos de baan af schoof. De ervaring van de coureurs hielp hem de auto door het grind weer op de baan te krijgen en door te rijden. "Niets proberen was geen optie," zo sprak Griffioen over het moment, "Ik remde eerst bij 150 meter, nu weer maar nu was de baan natter en had ik minder grip." Ongeveer halverwege de sessie nam de regen in hevigheid toe en zochten de meeste Westfields de droogte van de pitstraat op in de wetenschap dat tijdverbetering een illusie was. Willem Vriend eiste hierdoor de eerste pole position van het jaar voor zich op, voor erkend regenspecialist Hans Wellink, die het op het moment dat het er om ging  iets beter deed dan in de vrije training en Daniël Sandifort achter zich liet. Andrew Vosselman reed de vierde tijd en debutant Jeroen Brum zette een nette vijfde tijd neer. Ondanks het uitstapje was de zesde startpositie voor Philip Griffioen.

Vanaf pole position pakte Willem Vriend meteen de kop, achter hem was het de uitstekend gestarte Andrew Vosselman die al een poging deed Hans Wellink te passeren. Jeroen Brum schoot iets door in de Tarzanbocht, wat hem meteen veel plaatsen kostte. Nog voor de leiders start-finish opnieuw waren gepasseerd werd de snelheid uit de race gehaald door een code 60, in verband met een crash in het Scheivlak. Op een rustig tempo kwamen de Westfields langs start-finish, maar helaas zonder Jeroen Brum. John Hoogland reed achter de #62: "Hij ging te ver op de natte curbstones en kwam in een hoek de baan weer op." Gelukkig werd al vrij snel duidelijk dat Brum ongedeerd was gebleven, maar over zijn auto kon niet hetzelfde gezegd worden. Brum zelf hierover : "Bij de tijdtraining was er een onderdeel afgebroken, dat hebben we vervangen maar de auto voelde toch net iets anders. Hij brak uit in het Scheivlak en ik ging recht de banden in. Er is veel schade aan de auto." In de zesde ronde werd het sein weer op groen gezet en mochten de gaspedalen weer naar beneden. Prompt poogde Max Boodie Lex Peters in Tarzanbocht uit te remmen, maar Peters wist zijn neus voor die van Boodie te houden. Niettemin was de volgorde de volgende ronde in het voordeel van Boodie. Helaas werd de race voortijdig beëindigd. Een korte code 60 werd al vrij snel gepromoveerd tot code rood. Eric Houtman en Rudi Standaert hadden elkaar geraakt bij de S-bocht. "Ik zat naast Rudi," zei Houtman, "ik gaf niet eens gas en toch brak de auto uit." In eerste instantie was de winnaar Willem Vriend voor Hans Wellink en Daniël Sandifort, maar na het bestuderen van alle rondetijden onder code 60 ging de wedstrijdleiding over tot het opleggen van straffen. Na alle plussen en minnen bevond ineens Sybren Deuninck zich op de eerste plaats, voor Willem Vriend en John Hoogland met Hans Wellink, Daniël Sandifort en Andrew Vosselman op de plaatsen vier, vijf en zes.

Met plaats acht in de eerste race startte Westfield Holland coureur Max Boodie vanaf de pole position in race twee. Veel plezier of profijt van de pole had Boodie niet, want een groot deel van het veld was hem al snel voorbij bij de start. Echter meer naar achteren in het veld ging het grondig mis. Jan Frensch : "Ik moest uitwijken voor een andere deelnemer die niet goed gestart was, daardoor reed ik met de helft van mijn auto op het natte deel van de baan en de andere helft op het droge. Daardoor brak de auto weg en stond ik ineens dwars. Luc Brands raakte vol de voorkant van mijn auto, Eric Houtman raakt vervolgens Luc, werd gelanceerd, draaide en kwam op zijn kop in het zand terecht." Roland Lenters uitkomend voor de stal van Wellink kon in de mêlee de auto van Frensch niet ontwijken en werd zo, in zijn eerste race in de ANAC carwash Westfield Cup, ook onderdeel van de ravage. Het belangrijkste was uiteraard de veiligheid van de rijders en gelukkig waren alle rijders ongedeerd. De wedstrijd werd onmiddellijk afgebroken om de medische diensten de gelegenheid te geven zich om de rijders te bekommeren. De OCA mensen kregen vervolgens de taak de gehavende Westfields van de baan te transporteren en de diverse gelekte vloeistoffen te bestrijden.
Met een vertraging van een half uur, waarin de OCA marshalls erin slaagden de baan weer racewaardig te krijgen werden de rode lichten ten derde male gedoofd. Wederom had Max Boodie een slechte start, waardoor teamgenoot Hans Wellink hem passeerde aan de linkerzijde met twee wielen over het gras. Even was er een miniem contact tussen de twee auto's, maar beiden reden onverstoord door. Eenmaal voorbij aan Boodie reed Wellink nek aan nek met Lex Peters, gestart van plek twee. Boodie en Willem Vriend deden exact hetzelfde. Nadat Daniël Sandifort zich langs Boodie werkte begon het gevecht om de eerste positie. Met het decimeren van het aantal deelnemers aan de ANAC carwash Westfield Cup leken de heren het besluit genomen te hebben de kwaliteit ter compensatie op te schroeven. Elke ronde leverde positiewisselingen op. Willem Vriend, Hans Wellink, Lex Peters en Daniël Sandifort vochten ronden lang op het scherpst van de snede. De leiding wisselde tussen Vriend, Wellink en Peters meerdere malen, met Sandifort op het vinkentouw. Meer naar achteren in het veld waren het Jan Schouten, Bob Wagemans, Gerrit Liebrecht en Rudi Standaert die eveneens in een vel gevecht gewikkeld waren, waarbij de rijders eveneens menigmaal van positie wisselden. Bij de finish kon er uiteindelijk maar één de beste zijn, met drie tiende voorsprong op Daniël Sandifort pakte Vriend de overwinning. Lex Peters greep de laatste plek op het podium al moest hij daarvoor wel diep gaan, want in de laatste ronde verloor hij zijn Westfield nog bijna in Bos Uit. Hij raakte naast de baan maar hield het gas er vol op om zo Hans Wellink voor te blijven. Andrew Vosselman en Max Boodie maakten aanvankelijk de top zes vol, maar de wedstrijdleiding besloot Boodie maar liefst zestig seconden straf te geven. Hierdoor verloor Boodie plaats zes en werd hij als laatste geklasseerd. John Hoogland schoof zo één plaats door.

Met een derde positie in de tijdtraining en twee maal een vierde positie in de twee races verzamelde de equipe Lazell / Wellink 62 punten, net als John Hoogland. Doordat Hoogland een beter resultaat in de eerste race had werd Wellink vijfde achter Hoogland. Winnaar van de dag met de pole position een tweede en een eerste plek was voor Willem Vriend. Door de straf in race twee werd Lex Boodie  beloond voor zijn goede rijden en moest genoegen nemen met plaats 11 en voor Ronald Lenters was er een twintigste plek.

Op 17 mei staat het volgende evenement van de leukste merkencup van Nederland gepland op Circuit Park Zandvoort. Ook racen in de ANAC carwash Westfield Cup? Neem vrijblijvend contact op met Hans Wellink.
Westfield Cup evenement 1 - Circuit Park Zandvoort - 11 april 2015
Hans Wellink trapt seizoen of met degelijke vijfde plek
Te koop Onderdelen Arrive & Drive

Onderdelen

Onderdelen

Arrive

& drive

Arrive & Drive

Westfields

te koop

Te koop